Sanja Soldan, Tijana Radojčić

„TKANJE je proizvodnja tkanina križanjem i prepletanjem pređe, najčešće pod pravim kutom, prema pravilima tkalačkog veza. Niti koje se protežu uzduž tkanine čine osnovu, a poprečne niti čine potku. Pri tkanju na tkalačkom stroju osnovne se niti razdvajaju tako da se jedne podignu, a druge spuste. Tako nastaje tkalački zijev, prostor između razmaknutih osnovnih niti, u koji se unosi potkina nit i pritkiva tkanini. Prije unošenja svake sljedeće potkine niti mijenja se položaj prije podignutih i spuštenih niti i stvara se drukčiji zijev, a zatim se, već prema uzorku i vrsti tkanine, unose istovrsne ili različite potkine niti po određenom redoslijedu. Upotrebom raznovrsnih pređa za osnovu i potku (različit sirovinski sastav, finoća niti, broj uvoja, boja i dr.) moguća je, u kombinaciji s izborom veza i konstrukcije tkanine, izradba mnogobrojnih vrsta tkanina, kojima se upotrebna vrijed­nost povećava doradom.“

Leksikografski zavod Miroslav Krleža. Tehnička encikopedija. URL: https://tehnika.lzmk.hr/tehnickaenciklopedija/tkanje.pdf(2020-04-15).

MMi u našoj školi imamo dva tkalačka stana: veliki i mali. Školske godine 2019./2020. imali smo dvije izvannastavne aktivnosti Tkanja koje su vodile Tijana Radojčić i Sanja Soldan. Uključeno je bilo 10 učenika odgojno-obrazovnih skupina od 11. do 21. godinu. U sklopu ove aktivnosti učenici su razvrstavali, slagali i sortirali različite vrste materijala i odjeće. Rezali su tkaninu u trake, namatali vunu i trake u klupko, učili rukovanje iglom i koncem, namatali tkaninu na potku i sl. Promatrali su demonstraciju rada tkanja tepiha i nadstolnjaka na malom i velikom tkalačkom stanu te naposljetku i sami izvodili aktivnost tkanja. Svi učenici su bili izrazito zainteresirani za aktivnost te su jedva čekali da dođe njihov red za tkanje kako bi mogli pokazati naučeno tkalačko umijeće. Nakon tkanja zadnji korak bio je povezivanje i uređivanje tkanih tepiha u kojem su učenici iskazivali ponos i oduševljenje gotovim proizvodom.