Alenka Jozić

Glazba uvijek traži put do ljudske duše i tako može izazvati promjene ponašanja bez obzira na intelektualnu razinu. Još od starih vremena vjerovalo se da glazba ima veliku moć .

Nju je moguće osjetiti i u njoj uživati bez obzira na razumijevanja apstraktnih procesa.

I u novije se vrijeme smatra da glazba može snažno djelovati na čovjeka pa se ona koristi i u terapeutske svrhe od čega dolazi i sam naziv GLAZBOTERAPIJA.

U početku je bila namijenjena samo odraslima, a kasnije se počela koristiti i u radu s djecom.

Glazboterapija je profesionalna praksa u kojoj važnu ulogu ima dvosmjerni pravac između klijenta(djeteta) i terapeuta.

Upotreba glazbe pruža djetetu siguran prostor u kojem se može suočiti s problemima te  poboljšati svoje stanje.

CILJ  glazboterapije je:

  • postići odgovarajuće preoblikovanje ponašanja individue usmjereno na postizanje komunikacijsko-socijalne otvorenosti i usmjerenosti na stvarnost
  • smanjivanje napetosti i njezina neprikladnog izražavanja i rasterećivanja.

Glazboterapijom se djecu ne uči o samoj glazbi, već se preko glazbe pokušava ostvariti komunikacija kako bi se uočili problemi određenog djeteta i pomoglo u njihovom otklanjanju. Zahtjev za sudjelovanjem je toliko blag da ne izaziva otpor.

TERAPIJE se provode individualno i skupno (4-8) .

U skupnim terapijama poželjno je da uz terapeuta bude još jedna osoba.

Glazboterapeut  svira najčešće na klaviru ili gitari, dok djeca sviraju na instrumentima koje mogu držati, npr. štapići, triangl, marakas…

Svaka terapija ili seansa se sastoji od tri dijela:

  1. Uvodna pozdravna pjesma (dobar dan, dobro jutro…)
  2. Središnji dio (pjevanje i sviranje)
  3. Završna pjesma (doviđenja)

Postoje receptivne i aktivne metode u glazboterapiji.

Receptivne se koriste za: opuštanje djece  dok se kreću uz glazbu i plešu.

 Polazi se od one glazbe koja je najbliža djetetu.

Kod aktivnih metoda djeca aktivno sudjeluju pjevanjem, sviranjem ili pokretom.

Individualni način rada organizira se kada dijete ne može funkcionirati u grupi pa ometa rad te grupe.

Prednost individualne terapije u načinu je rada i pažnji koja je usmjerena na samo jedno dijete.

NAJPOZNATIJE METODE glazboterapije su:

  • ORFF METODA ( G. Orff, C. Bitcon )
  • NORDOFF-ROBBINS METODA ( P. Nardoff i C. Robbins )
  • KREATIVNA METODA
  • INTEGRATIVNA METODA ( P. Simpkins )
  • SLOBODNA IMPROVIZACIJA (J. Alvin)

Glavni elementi glazboterapije su:

  • isto vrijeme i isto mjesto terapije
  • poznavanje i vođenje odnosa klijent-terapeut
  • poznavanje obrasca ponašanja
  • odgovornost i profesionalnost terapeuta

Glazboterapija se koristi u :

  • u školama
  • domovima
  • bolnicama
  • zatvorima
  • rodilištu
  • centrima za djecu s posebnim potrebama …..

U svom  radu najviše koristim Orffovu metodu jer djeca jako vole svirati dostupne instrumente i uz njih se opustiti.

Rezultati koje možemo očekivati su:

  • poboljšanje motivacije
  • poboljšanje koncentracije
  • umirivanje
  • aktiviranje djeteta u kolicima (samostalno guranje kolica )
  • aktivacija respiratornih mišića
  • bolja socijalizacija…